Robb Wolf Paleolit megoldás Jód

Szerző: vitaminadmin 2018/12/16 0 Hozzászólás

Forrás: Robb Wolf Paleolit megoldás

"Jód

A jód egy olyan nyomelem, amely talán hiányzik a paleolit étrend modern kori értelmezéseként követett táplálkozásunkból.

Mi a szerepe?

A jód tiroxin (T4) és a trijód-tironin (T3) elnevezésű pajzsmirigyhormonok egyik legfontosabb alkotóeleme. Kettőjük közül a T3 tekinthető biológiailag aktívabbnak, hiszen fontos szerepet játszik az energia kezelésében a termékenységben, a hormonreakciók szabályozásában és számos további, létfontosságú folyamatban.

Honnan szerezzük be?

A moszat, a hínár és a tengeri eledelek kiváló jódforrások. Hacsak nem élsz olyan vidéken, ahol a talajban magas a jódkoncentráció (elég kevés ilyen terület van), akkor valószínűleg szükséged van a táplálék kiegészítőként fogyasztott jódra, vagy mindent meg kel tenned, hogy étrendedben rendszeresen helyet kapjanak a moszatok és a hínárok. A jódozott só igen sok ember számára funkciónál fontos jódforrásként, ám a paleolit étrendre való áttéréssel a sóbeviteled jelentősen csökken majd.

Mennyire van szükségünk?

A biztonságos napi adag átlagosan 150 mikrogramm, ám a terhes és szoptató anyukák esetében ez a szám akár 200-300 mikrogramm is lehet. És ha már a nőknél tartunk, számos olyan hölggyel találkoztam, akinél már megmutatkoztak a hiperinzulinémia, illetve amenorrhea tünetei és jelei, vagy éppen meddőségi problémákkal küzdöttek. Ezek a nők aztán áttértek a paleolit étrendre, elkezdtek tornázni, és többet aludtak, ám mégsem tapasztaltak olyan mértékű javulást az ösztrogénnel/inzulinnal összefüggésben levő gondjaikkal kapcsolatban, mint amilyet szerettem volna. A jódnak elég fontos szerepe van az ösztrogén metabolizmusában, ezért azt javasoltam, hogy szedjenek beőle naponta 150 mikrogrammot. Amikor ezt megtették, szinte azonal enyhültek a panaszaik. Személy szerint nagyon szeretem a hínárt, amely egyébként a japán konyha egyik kedvelt alapanyaga, ám ige nehéz megállapítani, hogy ezekből a táplálékokból pontosan mennyi jód jut a szervezetbe. Ha arra gyanakszol, hogy jódhiányban szenvedsz, akkor azt javaslom, hogy menj el vérképvizsgálatra, amely kideríti, hogy pajzsmirigyed megfelelően működik-e, és szedj naponta 150 mikrogramm jódot táplálékkiegészítő formájában. Sok ember, akinél „alacsony, de még normális” szintű pajzsmirigyhormon jelzéseket diagnosztizálnak, komoly javulást tapasztal a közérzetében a hidegtűrés terén és más, a pajzsmirigy működésével összefüggő problémákkal kapcsolatban, miután növelte a jódbevitel mértékét. Az átlagos számok csupán az emberek többségére vontkozó átlagot mutatják, semmi egyebet. Nem biztos, hogy a te testedben ugyanez az átlagos érték tekinthető optimálisnak."