Omega-3 gyerekeknek

Szerző: vitaminadmin 2018/12/02 0 Hozzászólás

Könnyebben tanulnak és gyorsabban fejlődnek értelmi képességeik az omega-3 zsírsavakat szedő gyerekek

A legújabb kutatások szerint az omega-3-bevitel hatására javult a gyermekek figyelme, koncentrálóképessége és memóriája, valamint jobb lett felfogóképességük. Szedését már kora gyermekkortól ajánlják.

Nyugat-Európában a figyelem középpontjába kerültek az omega-3 zsírsavak, mint a gyermekek táplálkozásának fontos kiegészítői. A legújabb kutatási eredmények szerint ugyanis a tengeri halakban található omega-3 zsírsavak segítik a gyermekek agyának fejlődését. Javul feladatmegoldó képességük, és jobb tanulmányi eredményeket érhetnek el az iskolában. Az eredmények annyira meggyőzők, hogy például a brit kormány azt fontolgatja, hogy az iskolásokat ezentúl nemcsak tankönyvekkel, hanem omega- 3-mal is rendszeresen ellátja majd. Szakértőnk, dr. Vári Péter pedagógus, oktatáskutató nyújt segítséget a téma megismeréséhez.

Mik az omega-3 zsírsavak?

Az omega-3 zsírsavak táplálkozásunk létfontosságú elemei. Legfőbb forrásuk a tengeri hal, melyből heti 200–300 g-ot ajánlott megenni. Ezzel szemben Magyarországon az átlagfogyasztás ennek kb. egynyolcada. Más szóval nyolcszor annyi halat kellene ennünk, mint eddig tettük, hogy biztosítsuk az optimális mennyiségű omega-3

 Milyen hatásuk van ezeknek a zsírsavaknak?

Az omega-3 zsírsavak egyik legfontosabb hatása, hogy javítják a gondolkodásért és az értelmi képességekért felelős agyterületek működését. Az omega-3 zsírsavaknak több fajtájuk van, az egyik legfontosabb a DHA, mivel ez teszi ki az emberi agy kb. 30%-át. Ez a zsírsav alapvető szerepet játszik az agyban levő idegsejtek közti kommunikációs folyamatokban. Az intelligencia és az értelmi képességek pedig ezen a kommunikáción alapulnak. Az omega- 3-bevitel különösen akkor fontos, amikor a gyermekek agya a legnagyobb mértékben fejlődik, azaz kb. 14 éves korig. nek.

 Eszerint a gyerekek intelligensebbek lesznek az omega-3-tól?

Az omega-3 nem csodaszer, nem tud Nobel-díjast faragni senkiből, de segítséget nyújthat ahhoz, hogy a gyerekek értelmi képességei jobban fejlődjenek. Egy vizsgálat például kimutatta, hogy azoknak a gyerekeknek, akiknek étrendjét megfelelő mennyiségű omega-3-mal egészítették ki, jobb lett a problémamegoldó és koncentrálóképességük, valamint gyorsabb lett a felfogásuk. Egy másik, 8–9 évesek körében végzett kutatás azt mutatta, hogy a rendszeresen omega-3-hoz jutó gyermekek 81%-a jobban olvasott, 67%-a jobban írt, 74%-a pedig jobb eredményeket ért el matematikából. A kutatók szerint a pozitív változások hátterében a koncentrálóképesség javulása áll. Ez különösen fontos lehet azoknál a gyerekeknél, akik szétszórtak és nehezen tudnak figyelni a feladatokra.

 Mik a hazai tapasztalatok az omega-3 zsírsavakkal?

Nagyon sok pozitív visszajelzést kapok szülőktől és tanároktól egyaránt. Legutóbb egy anyuka mesélte, hogy amióta a kisfia omega-3-at szed, iskolai teljesítménye látványosan javult: a korábbi 50–60%-os matematikafelmérők helyett pár hónap elteltével 90%-os eredményt ért el. A változásra az osztályfőnök is felfigyelt, és a gyereket magasabb szintű csoportba helyezte.

 MIK AZOK AZ ESSZENCIÁLIS ZSÍRSAVAK?

 Az esszenciális zsírsavak nélkülözhetetlenek a szervezet normális működéséhez, ugyanakkor a szervezet maga nem tudja őket előállítani. A transzzsírsav nem tartozik az esszenciális zsírsavak közé, azaz ha egyáltalán nem fogyasztanánk, semmi bajunk sem lenne a hiányában.

MIT JELENT AZ OMEGA-3 ÉS AZ OMEGA-6 KIFEJEZÉS?

Az omega utáni szám azt jelenti, hogy a kettős szénatom kötés a zsírsavlánc végétől hányadik szénatomnál van.

 (Omega-3 = a kettős kötés a végétől a harmadik szénatomnál van). Az omega jelenti a szénatomlánc végét. Az egészséges táplálkozás érdekében ajánlott több omega-3 zsír fogyasztása.

MI A HELYES OMEGA-3 OMEGA-6 ARÁNY AZ ÉTRENDBEN?

A szakemberek szerint a helyes arány 1:3 és 1:5 között van. Ezzel szemben az átlagétrend 1:10 – 1:30 arányban tartalmaz csak omega-3 zsírsavat. A megoldás a magas omega-3 tartalmú olajok fogyasztása. Ilyen a repce, len, dió, mogyoró, tengeri halak olajai.

A puha gélben felhasznált természetes halolaj nagy tisztaságú koncentrátum, amely szigorú minőség- ellenőrzési szabványok szerint készül. Átvizsgálják, hogy a termék nem tartalmaz-e káros szennyező anyagokat, így például higanyt, nehéz fémeket és poliklórozott bifenileket. Ezt a halolaj koncentrátumot elsősorban szardíniából, szardellából és makrélából nyerik.

 AZ OMEGA3 HATÁSAI

Az omega-3 zsírsavak egyik legfontosabb hatása, hogy javítják a gondolkodásért és az értelmi képességekért felelős agyterületek működését. Az omega-3 zsírsavaknak több fajtájuk van, az egyik legfontosabb a DHA, mivel ez teszi ki az emberi agy kb. 30%-át. Ez a zsírsav alapvető szerepet játszik az agyban levő idegsejtek közti kommunikációs folyamatokban.

Az intelligencia és az értelmi képességek pedig ezen a kommunikáción alapulnak. Az omega-3- bevitel különöse akkor fontos, amikor a gyermekek agya a legnagyobb mértékben fejlődik, azaz kb.14 éves korig.