L-Tyrosine

Szerző: vitaminadmin 2018/12/02 0 Hozzászólás

L-Tyrosine

Számos fontos neurotranszmitter prekurzoraként a tirozinnak potenciális agystimuláló hatása van, és kimutatták, hogy elősegíti a jobb mentális teljesítőképességet - így segítve a koncentrációt és az éberséget, valamint csökkenti a stressz-és fáradtságérzetet.

Előfordulási helyek

Szervezetünk képes előállítani - bár igen kis mennyiségben - a fenilalanin esszenciális aminosavból.
A természetben is megtalálható a banánban, avokádóban, és a legtöbb magas proteintartalmú ételben, mint pl. a húsban, tejtermékekben és a tojásban.

Hatása a teljesítmény fokozására

Miért használják a sportolók a tirozint?

"Antidepresszáns" aminosavként a tirozin a legáltalánosabban a kedélyállapot javítására, és az agyi funkciók javítására használatos. Néhányan arról számoltak be, hogy kifejezetten előnyös volt számukra a stressz és a mentális kiégés tüneteinek enyhítésére. Az erőatléták szintén hasznosnak találták az agy-izom kapcsolat elősegítésében.

Hogyan segíti elő az izomtömeg növekedést és regenerálódást:

•    Potenciálisan stimulálja a növekedési hormon kiválasztást

Hogyan segíti az agyműködést:

•    Az epinefrin, norepinefrin és a dopamin neurotranszmitterek direkt prekurzoraként növeli a mentális tisztaságot.

•    Javítja a kedélyállapotot és csökkenti a fáradtságot a triptofán aminosav felszívódásának blokkolásával

A tirozin hiánytünetei

A tirozin hiánya a következő tüneteket okozhatja:

•    Alacsony LH (luteinizáló hormon) szint
•    Alacsony vérnyomás
•    Nyugtalan lábak szindróma


Felhasználási lehetőségek

Kutatások alapján a tirozin a következő tünetek kezelésekor lehet hasznos:

•    Depresszió
•    Stressz

Leírás

Agyserkentő hatás

A tirozinról kimutatták, hogy blokkolja egy másik aminosav, a triptofán felszívódását, így serkentve az agyat és előzve meg a délutáni fáradtságot. Elméletileg, ha fehérjetartalmú ételeket fogyasztunk, vagy tirozin kiegészítőt 20-30 perccel egy magas szénhidráttartalmú ebéd előtt, legyőzhetjük a délutáni elpilledést és növelhetjük az éberségünket a nap későbbi szakaszaira is. 30 perccel edzés előtt fogyasztva ugyancsak egy agyi löketet kaphatunk, hasonlóan a koffeinhez, de az azzal párosuló idegesség nélkül. A kutatók elmélete szerint a tirozinfogyasztás segíti az agy-izom kapcsolatot, javítja a kommunikációt az agy és a test között, ami közvetlen hatással van az erőszintre.

Stresszcsökkentés

Időről időre mindannyian szembe kerülünk a stresszel, van olyan is, aki napi szinten. Ha azt érzed, hogy elveszíted az agyi kontrollt a mindennapok növekvő stresszhatása miatt, akkor érdemes megfontolnod a tirozin szedését. Mégpedig azért, mert a tirozin a három létfontosságú neurotranszmitter, az epinefrin, a norepinefrin és a dopamin prekurzora. Az állatkísérletek kimutatták, hogy ha a stresszhatások növekednek, akkor a norepinefrin szintje csökken a szervezetben. A tirozin azonban még a stressz megjelenése előtt megelőzi a norepinefrin szint csökkenését.